Vijf jonge foodvernieuwers mogen de komende maanden deelnemen aan het nieuwe JUMP Dream Accelerator programma van AgriFood Capital, Rabobank, HAS Hogeschool en Sligro. Vier van hen maken ook deel uit van het programma van OndernemersLift+.

Tientallen jonge foodvernieuwers schreven zich in voor het JUMP-programma. Na een eerste selectieronde mochten tien van hen een pitch houden voor een panel van professionals. Zij beoordeelden de pitchers op het belang van hun plan voor de maatschappij, de realiseerbaarheid en de verwachte impact. Daarnaast moesten de kandidaten de professionals overtuigen van hun eigen toegevoegde waarde in het plan.
Drive
‘We hebben diverse mooie producten en concepten gezien die het verdienen om een
acceleratie te krijgen’, aldus Roel Schutten, directeur van AgriFood Capital en
voorzitter van het panel. ‘Vooral de drive van de deelnemers viel ons op. Zij
willen allemaal bijdragen aan het maatschappelijk belang en weten dit met hun
producten en concepten te vertalen in concrete oplossingen. JUMP gaat vijf van
hen nu helpen om écht impact te kunnen maken.’ De vijf jonge ondernemers zijn
allen afgestudeerd aan HAS Hogeschool. Vier van hen hebben in de afgelopen
periode begeleiding gekregen van de business developers van OndernemersLift+
bij het opzetten van hun onderneming. Zij kregen vanuit OndernemersLift+ onder
meer hulp bij het aanscherpen van hun businessplan, het pitchen van hun bedrijf
en het uitbouwen van hun netwerk.
Volgende fase
Ivo van Dijk van Dreug Worst, die eveneens wordt begeleid door
OndernemersLift+, is één van de uitverkorenen die gaat deelnemen aan het
JUMP-programma. Zijn worst ligt al in 22 delicatessenwinkels. Varkensboeren die
aan hem leveren krijgen een meerprijs, op voorwaarde dat ze deze extra
opbrengst investeren in het verduurzamen van hun eigen bedrijf. ‘Ik wil Dreug
naar een volgende fase brengen, distributiekanalen vinden, de acquisitie
efficiënter inrichten en ook mijn verhaal beter en meer naar buiten brengen’,
legt Ivo uit. ‘Daarbij kan ik veel hebben aan coaches die mij helpen om
structuur aan te brengen en die weten hoe je een merk opbouwt. Ik kijk er naar
uit om met de coaches en de andere start-ups aan de slag te gaan.’
Avontuur
Ook Luuk van der Rijt van Pearl Cocktailpearls wordt gecoacht door OndernemersLift+.
Hij heeft parels ontwikkeld met cocktail-smaken, die mensen zelf kapot kunnen
prikken om in hun drank te mixen. Van der Rijt wil de Pearl Cocktailpearls in
de loop van dit jaar lanceren in de horeca en van daaruit de stap maken naar
andere distributiekanalen. ‘Ik denk dat dit programma mij veel kan brengen en
hoop op coaches die mij kunnen helpen om dit avontuur aan te gaan’, aldus Luuk.
De andere deelnemers aan het programma zijn Chantal van der Noordt (GRUUN),
Danny Joosen (Restaurant-5) en Folkert de Jong (JAAPIE Food).
Persoonlijke mentor
In het JUMP-programma krijgen zij een jaar lang een persoonlijke mentor die hen
op inhoudelijk vlak begeleidt. Daarnaast kunnen zij rekenen op inhoudelijke en
persoonlijke coaching, pressure cooker sessies over vraagstukken waar zij mee
kampen, een Food Bootcamp en inspiratie van professionals en hun collega
JUMP-deelnemers. De bedoeling is dat de vijf deelnemers tijdens de Dutch Food
Week 2020 de eerste uitkomsten van hun traject presenteren.
Publicatiedatum: 23 januari 2020